Bijna iedereen kent het wel: je moet écht een belangrijke deadline halen, maar je kunt je er maar niet toe zetten om te beginnen met werken. Of het huis is een vreselijke puinhoop, maar je blijft het moment om te beginnen met opruimen en schoonmaken maar verzetten. Het resultaat? Stress en een gefrustreerd gevoel. Heb jij te maken met uitstelgedrag? In dit blog vind je drie tips om te stoppen met het uitstellen van taken.
Bewustwording
Bewustwording is de eerste stap als jij je gedrag wilt verbeteren. Waarom stel jij taken vaak uit? Ben je misschien te streng voor jezelf en zijn je doelen niet haalbaar? Of heb je een gebrek aan discipline? Of zitten faalangst of andere (mentale) problemen jou in de weg? Bedenk wat je valkuil is en maak een plan om dit te voorkomen. Kom je er zelf niet uit? Vraag dan gerust om hulp. Bij Spotlight Training & Ontwikkeling kun je bijvoorbeeld een timemanagement cursus volgen.
Creëer overzicht
Het creëren van een overzicht is erg belangrijk. Schrijf op wat je doelen zijn en welke taken moeten worden uitgevoerd om deze doelen te behalen. Het is prima om in kleine stapjes te werken. Zorg er voor dat je doelen en planning haalbaar zijn, anders kan het overzicht juist demotiverend werken. Zorg er voor dat je voldoende tijd overhoudt voor onvoorziene zaken en vergeet niet om jezelf te belonen als er een taak af is.
Aan de slag
Nu je je bewust bent geworden van je valkuilen en een goed overzicht hebt gemaakt van de taken is het tijd om aan de slag te gaan. Focus je op één taak tegelijkertijd. Ga bijvoorbeeld eerst een half uur werken en zet daarna pas de wasmachine aan. Probeer afleiding zoveel mogelijk te voorkomen. Leg je telefoon dus aan de kant, zet rustgevende muziek aan of draag eventueel een noise cancelling hoofdtelefoon. Veel succes!